"Wielkie plany CPK"

"Aktualny termin to opowiadanie bajek za duże, publiczne pieniądze".

- Aktualny termin otwarcia CPK to opowiadanie bajek za duże, publiczne pieniądze - pisze Bartosz Kondziołka w tokfm.pl.

Musimy zacząć poważnie rozmawiać o realnych harmonogramach - mówi nam były prezes CPK Piotr Malepszak. Spółka odpiera zarzuty. - To projekt szyty na miarę i oparty na liczbach - mówi jej rzecznik.

Prezentacja makiety lotniska i dworca kolejowego CPK w Warszawie. Od lewej: Szymon Kachniarz z CPK, Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, Marcin Horała, wiceminister polityki regionalnej i funduszy oraz Grant Brooker, architekt z pracowni Foster+Partners.

Na początku lipca przedstawiony został długo oczekiwany master plan Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zawiera m.in. założenia dotyczące rozmieszczenia poszczególnych elementów inwestycji i plany rozwoju.

- Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania - podkreślał wiceminister funduszy i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. Lotnisko, przypomnijmy, ma powstać na terenie mazowieckich gmin Baranów, Teresin i Wiskitki.

"Tu mamy myślenie życzeniowe"

Opublikowany dokument budzi spore kontrowersje.

- W master planie brakuje struktury ruchu, czyli [założeń] jaki byłby udział linii tradycyjnych typu LOT, a jaki linii niskobudżetowych; jaka liczba pasażerów dojedzie do lotniska koleją regionalną, jaka dalekobieżną - wylicza ekspert infrastruktury transportu i były prezes spółki CPK Piotr Malepszak.

- Liczby, które pojawiają się w opracowaniach eksperckich dotyczących lotniska, mówią, że aby lotnisko miało szanse powodzenia, LOT musiałby urosnąć trzykrotnie pod względem liczby pasażerów - dodaje.

- Tak duże inwestycje powinny być transparentne, mieć rzetelne harmonogramy i przedstawiać konkretne korzyści dla pasażerów. Bo inaczej będą misiami, jak z Barei. Tu mamy myślenie życzeniowe - komentuje Malepszak.

Sceptycznie na plan generalny patrzą też mieszkańcy gmin, gdzie ma powstać CPK. Robert Pindor z rady społecznej ds. CPK mówi nam, że w związku z master planem kilka gmin zgłosiło skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Podnoszą m.in., że do konsultacji dostały jedynie fragmenty planu, a nie całość. Mimo to minister infrastruktury dokument zatwierdził.

- Skarga do WSA może utrudnić spółce uzyskanie promesy od Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) na założenie lotniska i wystąpienie o decyzję lokalizacyjną portu do wojewody - mówi Robert Pindor z rady społecznej ds. CPK (tokfm.pl).

Oprac. Stanisław Cybruch
CPK, decyzja, ekspert, Horała, LOT, lotnisko, mieszkańcy, pieniądze, Pindor, port, skarga, spółka, WSK, 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

"Milionerka z PiS musi szukać nowej pracy"

"Kontrowersyjne nagranie z policjantem"

"Morawiecki kłamał?"